7

7 geldvragen over een zeepbedrijf starten

chanel brand soap

Of je nu droomt van je eigen zeepbedrijf of al bezig bent met je zeephobby om te zetten naar een winstgevende onderneming, in dit blog geef ik antwoord op jouw geldvragen.

1. Wat is de eerste stap naar een zeepbedrijf?

Begin met het leren van zeep maken voordat je de sprong waagt. Deze eerste stap helpt je niet alleen verschillende ingrediënten te begrijpen, maar geeft je ook het zelfvertrouwen dat je nodig hebt.

Zo kun je een workshop of een online training bij me volgen.

Leer vervolgens zeeprecepten te formuleren, want een goed recept vormt de kern van het succes van je onderneming.

Wil je meer diepgang over dit onderwerp? Volg dan mijn masterclass.

2. Kan ik van mijn zeephobby een winstgevend bedrijf maken?

Zeker weten! Zeep maken kan een winstgevende bedrijf worden, vooral als je unieke zepen maakt en een sterk merk opbouwt.

Veel zeepmakers beginnen als bijbaan of parttime onderneming, waardoor je een basisinkomen hebt terwijl je groeit. Na verloop van tijd, als je steeds meer betrokken raakt bij je bedrijf, kun je ervoor kiezen om fulltime te ondernemen.

Goede marketing- en communicatievaardigheden zijn cruciaal.

Met de juiste aanpak kun je zeep verkopen en een gezonde winstmarge behouden.

close up of organic soap bar on white background
Foto: Sydnee More

3. Hoeveel omzet kan ik draaien als zeepmaker?

De meeste zeepmakers draaien maandelijks tussen de 1500-5000 euro omzet, afhankelijk van het aantal werkdagen en marktaandeel.

Wees geduldig! Vooral in het begin is het heel normaal een omzet van tussen de 1000-1500 euro te hebben. Tijdens de zomermaanden kun je lagere omzetten hebben door vakanties.

Na een paar jaar zal je omzet sneller stijgen. Je hebt dan een naam en vaste klantenkring opgebouwd.

4. Welke prijs zal ik vragen voor een stuk zeep?

De prijs hangt af van je merkpositionering en doelgroep.

Een normale prijs voor handgemaakte zeep ligt tussen de €7 en €9 per stuk. Luxe zepen kunnen meer kosten. De prijs is vaak €14 of meer.

In een webwinkel zie je misschien een zeep voor minder dan tien euro liggen, terwijl een merk als Chanel gemakkelijk 35 euro kan vragen voor een stuk zeep.

Prijs is een marketingmiddel.

Houd in je prijs rekening met de kosten van ingrediënten, verpakking, productietijd, en overheadkosten. Laat je prijs ook aansluiten bij je waarden en ondernemerschap.

Tot slot is de prijs ook een gevoelskwestie.

Het moet kloppen bij waar jij voor staat en ook waar jij nu staat in je ondernemerschap.

Een te lage prijs kan je een ongemakkelijk gevoel geven. Aan de andere kant kan een prijs waar je niet voor durft te gaan staan, je hetzelfde gevoel bezorgen.

Vraag zeker niet te weinig.

Zeep is een handgemaakt product met kostbare ingrediënten.

chanel brand soap
Foto: Eugenia Remark

5. Hoeveel kost het om een zeepbedrijf op te zetten?

Het opzetten van een zeepbedrijf in Nederland of België kost meestal tussen de 5.000 en 25.000 euro. Houd er rekening mee dat je in het eerste (half)jaar al snel 10.000 euro investeert in je onderneming.

Je moet rekening houden met de volgende kostenposten:

  • Website en/of online marktplaatsen waarop je jouw zeep verkoopt
  • Het formuleren en perfectioneren van zeeprecepten
  • De veiligheidsrapporten voor je zeep en andere cosmeticaproducten
  • De aanschaf van apparatuur, ingrediënten en verpakkingen
  • Het maken van productfoto’s voor op de website en social media
  • Advertentiekosten, bijvoorbeeld als je gaat adverteren op Facebook of Instagram.

Een belangrijke factor is vaak tijd. Als je bijvoorbeeld veel tijd hebt om zelf dingen uit te zoeken en te experimenteren, dan kan je flink op je kosten besparen.

Aan de andere kant, kun je sneller je zeep op de markt brengen, als je expertise en tijd inkoopt. Bijvoorbeeld door een Soap Sisters training bij me te volgen, waarin je in een dag leert om je eigen, unieke zeeprecepten te formuleren.

Dit geeft je al snel een half jaar voorsprong op de rest.

person holding a pink pen
Foto: cottonbro studio

6. Is zeep verkopen duur?

Vergeleken met bijvoorbeeld restaurants zijn de opstartkosten laag, vooral als je klein begint. Groei vereist meer investeringen in betere apparatuur, kennis en een aparte werkruimte.

person in white crew neck t shirt holding bar soap
Foto: cottonbro studio

7. Heeft zeep de toekomst?

Zeker, vooral met de groeiende vraag naar ambachtelijke, natuurlijke zepen. Voorspellingen tonen een jaarlijkse groei van 4,6% in de markt voor handgemaakte zeep- en schoonmaakmiddelen tot 2030. Bewustzijn rond persoonlijke hygiëne en duurzame producten draagt bij aan deze groei. (Bron: “Handmade Soap Market” [2024-2030] Research Report Analysis and Viewpoint Insights)

Vanuit consumenten is er steeds meer vraag naar natuurlijke en ambachtelijke zeep met unieke geuren, eerlijke ingrediënten en zepen die er visueel aantrekkelijk uitzien.

Ik denk dat we pas aan het begin staan van een ware zeeprevolutie!

Jeuken jouw handen om aan de slag te gaan?

Meld je dan aan voor mijn masterclass ‘Start je zeepbedrijf’.

Kleinschalig en persoonlijk, zodat je alle ruimte hebt om vragen te stellen.

CategorieënInvesteren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *