Je bent verslaafd aan zeep. Inmiddels heb je een hele kast vol liggen. Je vrienden en familie zijn er maar wat blij mee. En je vraagt je af of je van je hobby je werk moet maken? In dit blog geef ik je wat zakelijk advies.
1. Geniet van de weg ernaartoe
Het klinkt misschien cliché, maar geniet vooral van de weg ernaartoe.
Neem de tijd om te leren, te experimenteren en je eigen smaak te ontwikkelen.
Als je eenmaal een bedrijf hebt, dan zit je agenda al snel vol en dan heb je minder tijd om los te gaan met zeep.
Het is goed om eerst een aantal keer zeep gemaakt te hebben of een workshop te volgen.
Hoe zekerder je bent van je zaak, hoe beter je het maakproces kunt stroomlijnen.
Het helpt je ook om sneller problemen op te lossen als de zeep anders uitpakt dan je had verwacht.
2. Het begint bij een goed zeeprecept
Veel ondernemers slaan deze stap over. Ze hebben een paar keer zeep gemaakt en stappen dan gelijk naar een adviesbureau.
Om er vervolgens achter te komen dat ze nog geen recept hebben, waar ze helemaal tevreden over zijn.
Wil jij zeeprecepten leren formuleren die garant staan voor succes? Neem dan deel aan mijn exclusieve business traject.
Dit is de kickstart naar een goedlopend zeepbedrijf.
Zorg eerst dat je een goed zeeprecept hebt, dat bij jou én je klanten past.
Dan volgt de rest vanzelf.
Je kunt jouw zeep laten testen en registreren.
In Europa heb je namelijk te maken met een strenge Cosmeticawetgeving.
Alle producten die je verkoopt, ook als het bedankjes zijn voor een bruiloft, moeten een volledig PIF hebben en geregistreerd zijn bij de CPNP.
Meer informatie over dit onderwerp, vind je in mijn e-book:
3. Je maakt minder vaak zeep dan je misschien zou denken
Je wilt misschien van je hobby je werk maken, omdat je zoveel mogelijk zeep wilt maken.
Je wilt jouw zeep gaan verkopen.
Maar er is ook een keerzijde.
Als je een eigen zeepbedrijft hebt, dan moet je juist zo min mogelijk tijd besteden aan het maken van zeep. Dit komt er feitelijk op neer dat je zoveel mogelijk zeep moet maken in zo min mogelijk tijd.
Dit is zelfs nog belangrijker als je een eenmanszaak hebt.
Je bent waarschijnlijk meer tijd kwijt aan het verkopen van je zeep, dan het maken van zeep, om winstgevend te zin.
Want als je geen tijd hebt om je cosmetica te verkopen, dan eindig je met een dure hobby.
Zelf probeer ik mijn tijd zo goed mogelijk te verdelen.
Ik sta dus niet elke dag zeep te maken. Maar ik maak er wel tijd voor (zo’n 10% van mijn werkweek).
Maar het is lang niet zoveel als toen het nog een hobby was.

4. Je moet goed zijn in marketing of communicatie
Kies een marketingkanaal uit dat bij jou past. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om te schrijven.
Dat begon met blogs, maar inmiddels verstuur ik ook elke week een nieuwsbrief.
Als jij een makkelijke prater bent, neem dan een filmpjes op voor TikTok. Of start een YouTube-kanaal.
Doe iets waar je van aangaat.
Het kan ook zijn dat je goed bent in fotograferen. Deel dan jouw foto’s met anderen. Misschien kun je zelfs productfoto’s schieten voor andere zeepmakers.
En, je kunt ook gewoon hulp inschakelen.
Huur bijvoorbeeld iemand in om voor je te adverteren in Google Shopping of op Bol.com. Er zijn zoveel mogelijkheden.
En waarschijnlijk ook nog heel veel mogelijkheden waar je in eerste instantie nog niet aan gedacht hebt.
Waarom je goed moet zijn in marketing of communicatie?
Je moet je producten vermarkten.
Elke keer opnieuw.

5. Een zeepbedrijf beginnen is een investering
Een zeepbedrijf is een investering. Niet alleen op het gebied van geld en tijd, maar ook in jezelf.
Je moet blijven leren, groeien en je grenzen aangeven om een succesvolle onderneming op te bouwen.
Ik leer nog steeds nieuwe dingen, ook al maak ik alweer 8 jaar biologische zeep. En ik heb ook weer een heleboel nieuwe dingen bijgeleerd.
Het afgelopen jaar leerde ik bijvoorbeeld boekouden, volgde ik verschillende cursussen en schakelde ik de hulp in van een business coach.
Laat je ondersteunen. Of dit nu via een coach is of door naar een netwerkbijeenkomst te gaan. Spar met andere zeepmakers. Help elkaar verder.
Dat kan trouwens ook buiten werktijd.
Zo wilde ik zelf sterker worden. Ik sta me nu wekelijks in het zweet te werken met mijn personal coach.
Zonder hem zou ik niet zijn gegaan.
En zonder hem zou ik ook niet mijn grenzen hebben verlegd.
Het kan ook zijn dat je een middag per week met je kids naar de speeltuin wilt gaan.
Blijf investeren in jezelf en je bedrijf, of het nu mentaal, fysiek of financieel is.
Dingen waar je minder goed in bent, of waar je hulp bij nodig hebt, kun je uitbesteden.

6. Je kunt niet concurreren op prijs
Om je een voorbeeld te geven: nog geen jaar geleden gaf ik samen met een handjevol anderen workshops zeep maken.
En als iets goed werkt, dan heb je grote kans dat anderen dat ook gaan proberen.
Inmiddels zijn er ruim 25 zeepmakers bij gekomen die ook workshops zijn gaan geven. Wat vrijwel altijd gebeurt is dat ze het dan voor een lagere prijs aanbieden.
Toch maak ik me geen zorgen.
Waarom? Omdat ik klanten heb die graag een blokje voor me omrijden of vliegen.
Gewoon, om wie ik ben.
De manier hoe ik lesgeef en hoe ik anderen help, is niet na te doen.
Bij het verkopen van zeep werkt dat net zo.
Jij hebt misschien flink geïnvesteerd in het laten testen van je zeep en biedt het tegen een eerlijke prijs aan.
De volgende dag opent je buurvrouw een Instagram-account waarop ze handgemaakte zeep voor de helft van de prijs verkoopt. Weliswaar niet getest, maar toch.
Dikke kans dat ze binnen een half jaar weer stopt.
Waarom? Je kunt niet op prijs concurreren.
Een goedkoop product kan in de ogen van je klanten minder waardevol lijken. En laten we eerlijk zijn: vaak is dat ook zo. Een zeep gemaakt met parfum kost minder dan als je het geurt met etherische oliën, maar het doet niet hetzelfde voor je lichaam of neus.

Kijk naar je doelgroep, maar ook naar jezelf. Is dit een prijs die past bij waar je op dit moment staat?
Als ondernemer, moet je winst maken. Dus waarom zou je daar niet mee beginnen zodra je zeep in de winkel ligt?
Wat maakt jouw zeep anders? Waarom willen mensen naar jou toekomen?
Je kunt niet concureren op prijs. Wel op wie je bent, kwaliteit, je waardes, marketing en nog zoveel meer.
Laat jezelf zien. Wees dapper!
Droom jij van je eigen zeepbedrijf of blijft het voorlopig bij een hobby? Laat het me weten door te reageren op dit artikel.